Körkép, illetve kórkép az 1946-tól kezdődő magyar oktatás-politikáról és az iskolák helyzetéről 2010-ig. Tudta-e például az olvasó, hogy a kommunizmus bő négy évtizede alatt csaknem 4 ezer (!) alapfokú oktatási intézményt zártak be hazánkban? Míg 1989 és 1994 között 288-cal nőtt az általános iskolák száma, 90 ezer általános iskolai tanító, tanár oktatott, a Horn-kormányzás végére viszont már csak 83 ezren tanítottak. 2002-ben, az Orbán-kormány utolsó teljes évében számuk ismét 90 ezer, de a Gyurcsány-Hiller páros átalakított finanszírozási rendszerének következtében 2007-ben csupán 78 ezer pedagógus dolgozott. Milyen hatással volt mindez a kisiskolákra, diákokra és a tanára-ikra? Korabeli beszélgetések, interjúk és a szerző Miksa Lajos pedagógus-újságíró személyes tapasztalata és élményei alapján értesülhetnek róla, aki 1986-tól egészen a nyugdíjba vonulásáig a Köznevelés szakfolyóirat munkatársa volt. A mű célja nemcsak, hogy adalékot nyújtson egy megírandó iskolatörténethez, mert hiánypótló a maga nemében, hanem mindenki számára érdekfeszítő olvasmány is.